Reportáž z jízd parního vlaku k oslavě 160 let trati do Malých Svatoňovic

2. 7. 2019

1. června jsme k oslavě 160 let trati z Josefova do Malých Svatoňovic vypravili parní vlak. 2. června pak vlak zavítal do Hradce Králové a následně se vydal do Turnova. Jak jízdy vypadaly a jak probíhá zbrojení parní lokomotivy v dnešní době?

Parní lokomotiva 310.0134 se připravuje na jízdu

Parní lokomotiva 310.0134 se připravuje na jízdu

Vodní jeřáb je již bohužel nefukční, ale popelová jáma zčásti stále funguje.

1. 6. 2019 Jaroměř - Malé Svatoňovice

Proč parní vlak jel zrovna do Svatoňovic a něco málo o historii železnice na této trase si můžete přečíst v článku o výročí této trati. Vlak jel s parní lokomotivou 310.0134, služebním vozem, čtyřmi osobními vozy a restauračním vozem. Jelo se z Jaroměře do Malých Svatoňovic, po přestávce do Červeného Kostelce a zpět do Svatoňovic. Poté se jelo zpět do Jaroměře do Výtopny. V Malých Svatoňovicích na vlak čekala hudba a občerstvení.

Za celý den se ve vlaku podařilo prodat 378 jízdenek.

2. 6. 2019 Jaroměř - Hradec Králové - Bílá Třemešná - Jaroměř (Turnov)

Druhý víkendový den se parní vlak ve stejném složení vydal dvakrát do Hradce Králové a zpět do Jaroměře. Poté se k vlaku připojila dieslová lokomotiva T211.2009 "bobík" a vlak jel do Bílé Třemešné, kde se parní lokomotiva se služebním a jedním osobním vozem vydala do Turnova a zbytek vlaku s "bobíkem" do Jaroměře.

Během celého dne bylo, i po rozdělení vlaku, bylo prodáno celkem 435 jízdenek.

Zbrojení parní lokomotivy

V minulé reportáži jsme si popsali roztápění parní lokomotivy, dnes se zaměříme na zbrojení. Zbrojení parní lokomotivy znamená doplňování vody, uhlí a maziv. Uhlí doplňovali parní lokomotivy ve výtopnách, kde byla různá zauhlovovací zařízení. Nyní musíme uhlí z hromady nakládat do kýblů a ty pak do lokomotivy a služebního vozu, aby bylo možno po cestě uhlí v lokomotivě doplňovat. Tedy o delších pobytech se uhlí překládá ze služebního vozu do lokomotivy, protože většinou to v lokomotivě nestačí a aby se usnadnilo jeho přikládání.

Voda v lokomotivě je spotřebovávána mnohem rychleji než uhlí, proto byly na stanicích na koncích nástupišť umisťovány vodní jeřáby, ze kterých se voda doplňovala. Bohužel dnes už vodní jeřáb na trati téměř nepotkáte a pokud ano, tak nefukční, proto nám se zbrojení vodou pomáhají hasiči. Většinou jednotky dobrovolných hasičů přijedou na domluvené nádraží, kde při pobytu doplní několik kubků vody do lokomotivy. Většinou nám doplňování zajišťují sponzorským darem obce či města, ve kterých se jednotka dobrovolných hasičů nachází. Tímto ještě jednou všem zapojeným děkujeme.


Velice děkujeme za zájem a účast na našich jízdách. Bohužel kvůli výluce nejsou letos plánované další jízdy.

Kategorie: Zprávy z akcí, Zajímavosti z muzea

Další zprávy z výtopny