Zprávy z výtopny
Novinky z našeho muzea, bádání o historii železnice v našem okolí, fotografie z námi pořádaných nebo navštívených akcí, zajímavosti ze světa železnice a něco o nás, naší práci a exponátech najdete zde. Zprávy můžete procházet níže podle data uveřejnění, nebo podle kategorií vybrat jen ty, co vás zajímají.
Kategorie
Všechny kategorie, Naše exponáty, 310.006, Novinky z výtopny, Parní lokomotivy, Lokomotivy, Historie exponátů, Zprávy z akcí, Soutěž, Z archiválií, Zajímavosti ze světa železnice, Připravované akce, Ringhoffer č.2, Vozy, Zajímavosti z muzea, Historie železnice.Zprávy z kategorie Zajímavosti z muzea
-
Výtopna Jaroměř je naše!
12. 8. 2024Pro zajištění další existence muzea v areálu bývalé výtopny v Jaroměři jsme se od roku 2010 snažili o vyřešení vlastnictví budov, kolejiště a pozemků a postupně je odkupovali. V roce 2023 byl realizován nákup pozemku 4341/57 v katastrálním území Jaroměř. Děkujeme Českým drahám a Správě železnic za ochotu věc řešit. Děkujeme městu Jaroměř a Královéhradeckému kraji za finanční podporu a poskytnutí dotací. A děkujeme také našim návštěvníkům.
Více…
-
Železnice v Jaroměři - IX. První republika
2. 8. 2024Bezprostředně po vzniku Československé republiky bylo ustanoveno Ministerstvo drah a Československé státní dráhy (ČSD), které převzaly provoz od bývalých Císařsko-královských a Maďarských státních drah, resp. na jejich částech, které se nacházely na území nově vzniklého státu. Během prvních let existence nové republiky však ještě stále doznívaly události Velké války.
Více…
-
Železnice v Jaroměři - VII. a VIII. Velká Válka
23. 12. 2023Hodinu po půlnoci dne 26. července 1914 obdržela železniční stanice Josefov-Jaroměř telegrafické sdělení o vyhlášení mobilizace v rakousko-uherské monarchii. Od následujícího dne panoval na nádraží nebývalý shon. Osobní vlaky byly omezeny na úkor nákladních, které přivážely vojenský materiál. Zbylé osobní vlaky přijížděly přeplněné s příslušníky josefovských pluků. 28. července, v den vyhlášení války Srbsku, byl vypraven první vlak s vojskem na frontu, vezl švadronu 7. dragounského pluku.
Více…
-
Železnice v Jaroměři - VI. Zestátnění
25. 7. 2023Hospodářská krize sedmdesátých let 19. století vyvolala přehodnocení státní železniční politiky. V roce 1884 vznikají Císařsko-královské státní dráhy, které postupně přebírají skomírající soukromé železniční podniky. Počátkem 20. století očekává zestátnění i naše Pardubicko-liberecká dráha, což vede k celkovému zhoršení přepravních služeb.
Více…
-
Železnice v Jaroměři - V. Bouřlivý rozvoj
12. 4. 2023Krach vídeňské burzy v roce 1873 zpomalil stavbu nových tratí v celém rakousko-uherském mocnářství. Aby bylo podpořeno železniční podnikání, byl vydán v roce 1880 zákon č. 56 říšského zákoníku „o tom, jaká polehčení a jaké výhody se mohou povoliti železnicím místním“. Tento předpis stanovil jednotná pravidla a legislativní úlevy pro výstavbu nového typu tratí místního významu. Oproti dosavadním drahám bylo možné stavět lokálky jednodušeji, použitím lehčích kolejnic, menších pražců, příkřejšího stoupání kolejí apod. Společnosti byly také osvobozeny od poplatků a daní na dobu 30 let. Díky tomuto zákonu následoval bouřlivý rozvoj lokálek, které si našly cestu i do těch nejzapadlejších koutů mocnářství.
Více…
-
Železnice v Jaroměři - IV. Za Rakouska-Uherska
16. 3. 2023Dne 2. listopadu 1866 navštívil josefovskou stanici císař František Josef I. při své cestě po bojištích Prusko-rakouské války. Zde spatřil započatou obnovu zničeného nádraží, poté usedl do vlaku a odcestoval do Hradce Králové, kde pokračoval na tamější bojiště.
Více…
-
Železnice v Jaroměři - III. Prusko-rakouská válka
14. 2. 2023„Již od jara roku šestašedesátého se v našem kraji objevily zvěsti o válce s ‚Prajzem‘, která se bude odehrávat v blízkosti vojenských pevností Josefov a Hradec.“ vzpomíná Josef Volf ve svých Vzpomínkách na válku roku 1866. Přípravy na válku, ve které byly na našem území poprvé ve značné míře použity železnice, se rozběhly 1. května 1866, kdy c. k. ministerstvo války aktivovalo Ústřední řízení železničních a paroplavebních transportů. Následující den je ve Vídni vyhlášena mobilizace a naplno se rozběhly transporty jednotek, vojenského materiálu a zařízení.
Více…
-
Železnice v Jaroměři - II. Stavba dráhy
2. 1. 2023Stavba páté parostrojní železnice v Česku byla zahájena v září 1856 v Pardubicích a v říjnu téhož roku v Liberci. Hlavní trať dlouhou 161 kilometrů budovaly společnými silami stavební společnosti bratři Kleinů a Vojtěcha Lanny. Trať horského charakteru s řadou vysokých mostů a dlouhých tunelů stavělo současně až 17 tisíc dělníků. Na stavbě pracovali jak řemeslníci a nádeníci z okolí stavby, tak i trhani, kteří táhli od jedné železniční stavby ke druhé.
Více…
-
Železnice v Jaroměři - I. Přípravy a plánování
1. 12. 2022Počátky železnice v Jaroměři je třeba hledat ve městě úplně jiném – ve městě, které se již počátkem 19. století začíná měnit ve významné průmyslové středisko Rakouska – v Liberci.
Více…
-
165 let od zahájení provozu na železnici Pardubice - Josefov
4. 11. 2022V dostatečném předstihu bylo v tisku oznámeno, že 4. listopadu 1857 vyjede první vlak na nově dokončenou trať z Pardubic k Josefovu. O odjezdu tohoto vlaku z Pardubic se dočítáme v Prager Zeitung: „15 minut po příjezdu pražsko-vídeňského vlaku do pardubického nádraží, tj. v 10.45 vyjel bohatě ozdobený vlak, který táhla lokomotiva ‚Austria‘ se 14 osobními a 3 zavazadlovými vozy.“
Více…