…místo, kde pára žije

Zprávy z výtopny

Novinky z našeho muzea, bádání o historii železnice v našem okolí, fotografie z námi pořádaných nebo navštívených akcí, zajímavosti ze světa železnice a něco o nás, naší práci a exponátech najdete zde. Zprávy můžete procházet níže podle data uveřejnění, nebo podle kategorií vybrat jen ty, co vás zajímají.

Kategorie

Všechny kategorie, Naše exponáty, 310.006, Novinky z výtopny, Parní lokomotivy, Lokomotivy, Historie exponátů, Zprávy z akcí, Soutěž, Z archiválií, Zajímavosti ze světa železnice, Připravované akce, Ringhoffer č.2, Vozy, Zajímavosti z muzea, Historie železnice.

Zprávy z kategorie Z archiválií

  • Železnice v Jaroměři - IV. Za Rakouska-uherska

    16. 3. 2023

    Dne 2. listopadu 1866 navštívil josefovskou stanici císař František Josef I. při své cestě po bojištích Prusko-Rakouské války. Zde spatřil započatou obnovu zničeného nádraží, poté usedl do vlaku a odcestoval do Hradce Králové, kde pokračoval na tamější bojiště.

    Více…
    Nová výpravní budova z roku 1867 slouží svému účelu dodnes.
  • Železnice v Jaroměři - III. Prusko-rakouská válka

    14. 2. 2023

    „Již od jara roku šestašedesátého se v našem kraji objevily zvěsti o válce s ‚Prajzem‘, která se bude odehrávat v blízkosti vojenských pevností Josefov a Hradec.“ vzpomíná Josef Volf ve svých Vzpomínkách na válku roku 1866. Přípravy na válku, ve které byly na našem území poprvé ve značné míře použity železnice, se rozběhly 1. května 1866, kdy c. k. ministerstvo války aktivovalo Ústřední řízení železničních a paroplavebních transportů. Následující den je ve Vídni vyhlášena mobilizace a naplno se rozběhly transporty jednotek, vojenského materiálu a zařízení.

    Více…
    Provizorní výpravní budova z roku 1866
  • Železnice v Jaroměři - II. Stavba dráhy

    2. 1. 2023

    Stavba páté parostrojní železnice v Česku byla zahájena v září 1856 v Pardubicích a v říjnu téhož roku v Liberci. Hlavní trať dlouhou 161 kilometrů budovaly společnými silami stavební společnosti bratři Kleinů a Vojtěcha Lanny. Trať horského charakteru s řadou vysokých mostů a dlouhých tunelů stavělo současně až 17 tisíc dělníků. Na stavbě pracovali jak řemeslníci a nádeníci z okolí stavby, tak i trhani, kteří táhli od jedné železniční stavby ke druhé.

    Více…
     Výřez z katastrální mapy se zakreslenými budovami stanice Josefov
  • Železnice v Jaroměři - I. Přípravy a plánování

    1. 12. 2022

    Počátky železnice v Jaroměři je třeba hledat ve městě úplně jiném – ve městě, které se již počátkem 19. století začíná měnit ve významné průmyslové středisko Rakouska – v Liberci.

    Více…
    Čtyři návrhy pro umístění stanice mezi Jaroměří a Josefovem
  • 165 let od zahájení provozu na železnici Pardubice - Josefov

    4. 11. 2022

    V dostatečném předstihu bylo v tisku oznámeno, že 4. listopadu 1857 vyjede první vlak na nově dokončenou trať z Pardubic k Josefovu. O odjezdu tohoto vlaku z Pardubic se dočítáme v Prager Zeitung: „15 minut po příjezdu pražsko-vídeňského vlaku do pardubického nádraží, tj. v 10.45 vyjel bohatě ozdobený vlak, který táhla lokomotiva ‚Austria‘ se 14 osobními a 3 zavazadlovými vozy.“

    Více…
    Idealizovaný pohled na nádraží Josefov
  • První samočinné přejezdy v ČSR

    8. 9. 2019

    Železniční přejezdy jsou součástí železnice od jejího začátku. Tyto přejezdy byly zabezpečeny výstrahami nebo ručně ovládanými závorami. Ale od roku 1934 se v Československé republice objevily první samočinné přejezdy, tedy přejezdy, které se aktivovaly automaticky blížícím se vlakem.

    Více…
    Pozor na vlak!
  • Květnové události roku 1945 v Jaroměři

    8. 5. 2019

    Dnes slavíme Den vítězství, kromě toho, že máme otevřeno, a dokonce k nám můžete přijet parní lokomotivou, si připomínáme konec druhé světové války v Evropě, i když Jaroměř byla osvobozena až 9. května a poslední bitvu si připomínáme až 12. května u Slivic.

    Více…
    Historická fotografie výtopny z období první republiky