Zprávy z výtopny
Novinky z našeho muzea, bádání o historii železnice v našem okolí, fotografie z námi pořádaných nebo navštívených akcí, zajímavosti ze světa železnice a něco o nás, naší práci a exponátech najdete zde. Zprávy můžete procházet níže podle data uveřejnění, nebo podle kategorií vybrat jen ty, co vás zajímají.
Kategorie
Všechny kategorie, Naše exponáty, 310.006, Novinky z výtopny, Parní lokomotivy, Lokomotivy, Historie exponátů, Zprávy z akcí, Soutěž, Z archiválií, Zajímavosti ze světa železnice, Připravované akce, Ringhoffer č.2, Vozy, Zajímavosti z muzea, Historie železnice.Zprávy z kategorie Z archiválií
-
Železnice v Jaroměři - IV. Za Rakouska-uherska
16. 3. 2023Dne 2. listopadu 1866 navštívil josefovskou stanici císař František Josef I. při své cestě po bojištích Prusko-Rakouské války. Zde spatřil započatou obnovu zničeného nádraží, poté usedl do vlaku a odcestoval do Hradce Králové, kde pokračoval na tamější bojiště.
Více…
-
Železnice v Jaroměři - III. Prusko-rakouská válka
14. 2. 2023„Již od jara roku šestašedesátého se v našem kraji objevily zvěsti o válce s ‚Prajzem‘, která se bude odehrávat v blízkosti vojenských pevností Josefov a Hradec.“ vzpomíná Josef Volf ve svých Vzpomínkách na válku roku 1866. Přípravy na válku, ve které byly na našem území poprvé ve značné míře použity železnice, se rozběhly 1. května 1866, kdy c. k. ministerstvo války aktivovalo Ústřední řízení železničních a paroplavebních transportů. Následující den je ve Vídni vyhlášena mobilizace a naplno se rozběhly transporty jednotek, vojenského materiálu a zařízení.
Více…
-
Železnice v Jaroměři - II. Stavba dráhy
2. 1. 2023Stavba páté parostrojní železnice v Česku byla zahájena v září 1856 v Pardubicích a v říjnu téhož roku v Liberci. Hlavní trať dlouhou 161 kilometrů budovaly společnými silami stavební společnosti bratři Kleinů a Vojtěcha Lanny. Trať horského charakteru s řadou vysokých mostů a dlouhých tunelů stavělo současně až 17 tisíc dělníků. Na stavbě pracovali jak řemeslníci a nádeníci z okolí stavby, tak i trhani, kteří táhli od jedné železniční stavby ke druhé.
Více…
-
Železnice v Jaroměři - I. Přípravy a plánování
1. 12. 2022Počátky železnice v Jaroměři je třeba hledat ve městě úplně jiném – ve městě, které se již počátkem 19. století začíná měnit ve významné průmyslové středisko Rakouska – v Liberci.
Více…
-
165 let od zahájení provozu na železnici Pardubice - Josefov
4. 11. 2022V dostatečném předstihu bylo v tisku oznámeno, že 4. listopadu 1857 vyjede první vlak na nově dokončenou trať z Pardubic k Josefovu. O odjezdu tohoto vlaku z Pardubic se dočítáme v Prager Zeitung: „15 minut po příjezdu pražsko-vídeňského vlaku do pardubického nádraží, tj. v 10.45 vyjel bohatě ozdobený vlak, který táhla lokomotiva ‚Austria‘ se 14 osobními a 3 zavazadlovými vozy.“
Více…
-
První samočinné přejezdy v ČSR
8. 9. 2019Železniční přejezdy jsou součástí železnice od jejího začátku. Tyto přejezdy byly zabezpečeny výstrahami nebo ručně ovládanými závorami. Ale od roku 1934 se v Československé republice objevily první samočinné přejezdy, tedy přejezdy, které se aktivovaly automaticky blížícím se vlakem.
Více…
-
Květnové události roku 1945 v Jaroměři
8. 5. 2019Dnes slavíme Den vítězství, kromě toho, že máme otevřeno, a dokonce k nám můžete přijet parní lokomotivou, si připomínáme konec druhé světové války v Evropě, i když Jaroměř byla osvobozena až 9. května a poslední bitvu si připomínáme až 12. května u Slivic.
Více…